Lyø Købmandsforening
Resume fra generalforsamlingen 2014 i Lyø Købmandsforening
Den 1. april 2013
Lyø Købmandsforening er nu en realitet.
Generalforsamlingen (afholdt den 16/2 på Damgården) og bestyrelsen takker for fantastisk opbakning.
Bestyrelsen har konstitueret sig med:
Viggo Hansen, formand – Ulla Jeppesen, kasserer – Charlotte Flensted, sekretær – Jørgen Lanstorp og Ole Pedersen betyrelsesmedlemmer. Helle Kanne Larsen og Hanne Windeleff suppleanter.
Bestyrelsen retter en særlig tak til Karsten Møllegaard for god ledelse under generalforsamlingen. Til Hans Christian Rasmussen for et fantastisk referat, og til Jørgen Lanstorp for fantastisk støtte og hjælp med vedtægter og aftaleskrivelser.
Bestyrelsen er trukket i arbejdstøjet og gør hvad de kan for at skaffe en masse penge og gode ideer til hvad de i øvrigt skal lave i købmandsforening.
Link: Vedtægter
Link: Indskudsbeviser
På Ø-gruppens vegne Martin og Niels Jørgen
Den 10. februar 2013
Arbejdsgruppen for Lyø Købmands forening fortsætter arbejde.
Arbejdsgruppen indkalder til stiftende generalforsamling lørdag den 16. februar kl. 11 i Damgården. Fra Øgruppen deltager Martin og Niels Jørgen.
Øgruppen besluttede på sit møde den 19. januar at støtte foreningen med køb af andele for kr. 15000 samt at tegne et medlemskab af 100 kr.
Øgruppen opfordre ølejr-deltagere til at tegne personligt medlemskab.
For at styrke kommunikationen med foreningen vil Øgruppen stille forslag om at få en slags observations status i Købmansforeningen. Dvs. at en el. to fra Øgruppen modtager udskrift af foreningens førte protokol.
Arbejdsgruppen har vedhæftet følgende kommetarer om og til den stiftende generalforsamling. Bemærk især forholdet mellem stemmeret og erhvervelse af andele.
Følg linket: Følgebrev til vedtægtforslaget
Den 6. januar 2013
Skal Lyø Købmandsforretning sikres for fremtiden!
62 fremmødte lyboere / lyøboere / interessenter var den 3. januar samlet til møde på Damgården for at teste interessen hos øens beboere for at støtte op om en dannelsen af en forening, som på sigt kunne overtage købmandsforretningen og ansætte en forpagter. Se link: http://lyø.dk/images/stories/pdf/HALLOOO.pdf
Fra ølejren deltog Niels Jørgen, Martin og Anneli.
Nødvendigheden af et sådan initiativ står klart for alle, især efter at Levnedsmiddelmyndighederne i efteråret påbød lukning af forretningen (genåbnet efter 3. dagen). Palle kan gå på efterløn om to år. En selvstændig købmand på Lyø vil ikke kunne finansieres af kreditforening eller bank. Det er i alles interesse i fremtiden at have en aktiv købmandsforretning på Lyø.
På mødet var der tilslutning til og enighed om at fortsætte projektet, og der blev valgt en gruppe på 5 personer + en advokat, som har til opgave at udarbejde forslag til foreningsvedtægter, fremskaffe køb-/salgstilbud på forretning, bolig og inventar. Desuden udarbejde budget til finansiering, dvs. kontingent fra medlemmer (100 kr.), salg af andele (1000-2500 kr. andel), ekstern finansiering via fonde og ø-midler. Gruppen planlægger den stiftende generalforsamling som forventes afholdt den 15.,16.el.17 februar.
Vi vurderer, at det også er i ø-lejrens interesse, at vi kan handle lokalt (køb af kosten og ”turen til købmanden”). Denne interesse / støtte mener vi, kan komme / kommer til udtryk ved, at vi fra ø-lejrens side som hidtil placerer flest mulige indkøb i forretningen (Ø-lejren genererer totalt en omsætning på ca. 240000 kr. pr. år), evt. tegne medlemskab af foreningen, købe et antal andele (f.eks. 10 stk.), samt bede interrimsbestyrelsen om, at vi vedtægtsmæssigt har observationsstatus i bestyrelsen. Herudover kan der også tegnes personlige medlemskaber.
Her primo januar var Palles forretning, selvom det var mørk det meste af tiden – ikke til kende igen – pæn, og look a like i start firserne. Dette initiativ er resultatet af 15-25 personers håndsrækning til Palle med at rydde op i varelager, returgods og emballage ude og inde – styne træerne m.v.
Alle varer er prissat med skilte, alle varer scannes ved kasse.
PÅ mødet gav Palle udtryk for, at han var glad for den hjælp, han havde fået, og at han havde indset nødvendigheden af at modtage hjælp også i fremtiden. På mødet blev det aftalt, at hjælp skal kanaliseres igennem interrimsbestyrelsen, og det vil sige til Ulla Jeppesen.
På øgruppens vegne
Martin og Niels Jørgen
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.